5 tips om positieve Google reviews te verzamelen

Google is vaak de eerste plek waar mensen naartoe gaan als ze op zoek zijn naar iets. Van een leuk restaurant tot een goede aannemer. De reviews bepalen dan vaak of iemand een klant wordt of niet.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat 57% van de consumenten alleen bij bedrijven koopt die een review hebben van 4 sterren of hoger (bron). Het is als ondernemer dus goed om te weten wat de kracht is van Google reviews én hoe je goede reviews verzamelt. In dit artikel geef ik 5 tips!

Een Google bedrijfspagina aanmaken

Voordat je Google reviews voor jouw bedrijf kunt verzamelen, moet je een Google bedrijfspagina aanmaken. Dat kan via deze link: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Doorloop de stappen zorgvuldig en vul alles zo compleet en correct mogelijk in. Dit is namelijk belangrijk voor de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekresultaten en Google Maps.

Let op: zodra de bedrijfspagina is aangemaakt kunnen mensen reviews plaatsen. Het plaatsen van reviews kun je niet uitschakelen. Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, moet je overwegen om wel of geen pagina aan te maken. Een deurwaarder die dagelijks mensen op straat zet, is niet altijd even populair.

5 tips om positieve Google reviews te verzamelen

De basis van een positieve review ligt natuurlijk in een goede dienstverlening of een goed product. Bij de onderstaande tips ga ik er vanuit dat dit bij jouw bedrijf het geval is.

Tip 1: Weet aan wie je een review moet vragen

Breng voor jezelf in kaart van welke mensen je reviews wilt ontvangen. Je hebt je Google bedrijfspagina aangemaakt met een bepaald doel. Wanneer je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, wil je waarschijnlijk dat mensen je kunnen vinden in Google Maps en dat daar relevante reviews staan voor winkelbezoekers.

In dit geval is het belangrijk dat je reviews vraagt aan winkelbezoekers (B2C) en niet aan een leverancier of accountant (B2B).

Tip 2: Weet wanneer je om een review moet vragen

Je kunt het best tijdens of net na de levering van een dienst of het verkopen van een product om een review vragen. Dan is de betrokkenheid van de klant namelijk het hoogst.

Of je nu een kledingwinkel hebt of een stukadoor bent, hoe langer je wacht met het vragen van een review, hoe minder groot de kans is dat mensen er één achterlaten. Daarnaast is het goed voor je gemiddelde cijfer om direct een review te vragen, omdat mensen dan het meest tevreden zijn.

Tip 3: Weet hoe je om een review moet vragen

Je kunt reviews op verschillende manieren vragen. Hierbij kun je onderscheid maken in het bericht en het kanaal (denk aan digitaal, print of in persoon). Als je voor een grote organisatie werkt is het goed om iedereen intern op de hoogte te stellen van jouw plannen en daar ook meerdere mensen bij te betrekken. Vaak krijg je meer reacties als je om reviews vraagt via medewerkers die in contact staan met de klant, bijvoorbeeld verkopers.

Het bericht

Om zoveel mogelijk reviews te verzamelen is het belangrijk om klanten te bedanken voor hun aankoop of bezoek en te laten merken dat je iets met de reviews doet. Je kunt bijvoorbeeld reviews verzamelen om het product of de dienstverlening te verbeteren, maar ook om andere mensen te helpen bij hun aankoopbeslissing. Door een goede reden te geven voelt de klant zich nuttig en zal hij/zij eerder geneigd zijn een review achter te laten.

Je kunt het geven van een review ook belonen door bijvoorbeeld een kortingsbon te geven, maar je moet hier wel voorzichtig mee zijn. Klanten kunnen het interpreteren als omkoping, waardoor de reviews minder waard zullen zijn.

Het kanaal

Je kunt reviews op verschillende manieren verzamelen. Welke methode het meest effectief is, is afhankelijk van allerlei factoren. Denk bijvoorbeeld aan het product dat je verkoopt, de regio waarin je actief bent en de gemiddelde leeftijd van de klant. Het is dus aan te raden om te experimenteren met verschillende kanalen.

Een aantal ideeën ter inspiratie:

  • E-mail: deel je Google review link na het maken van een online aankoop.
  • Telefoon: bel of Whatsapp klanten waarvan je weet dat ze tevreden zijn over jouw product of dienst.
  • Website: Plaats een afbeelding of button op de website waar mensen op kunnen klikken om een review te geven.
  • In persoon: vraag mensen na het leveren van een product of dienst direct om een review te geven.

Tip 4: Maak je eigen Google review link

Wanneer je iemand zo ver hebt gekregen om een positieve review achter te laten, is het belangrijk om het zo makkelijk mogelijk te maken. Je wilt niet dat mensen afhaken, omdat ze niet weten hoe ze een review moeten achterlaten.

In een paar eenvoudige stappen kun je je eigen Google review link aanmaken. Hiermee breng je klanten direct naar het review gedeelte van jouw bedrijf op Google.

  • Ga naar de Place ID tool van Google: https://developers.google.com/places/place-id.
  • Zoek op je eigen bedrijfsnaam zoals deze bekend is bij Google Mijn Bedrijf.
  • Kopieer de code en plak het in de onderstaande link door <locatie_id> te vervangen met je eigen code.

https://search.google.com/local/writereview?placeid=<locatie_id>

Voorbeeld:

De locatie ID van Ginger Marketing is ChIJq58Aw4mVxkcRUY24PKBbT1Q. De link komt er dan als volgt uit te zien: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJq58Aw4mVxkcRUY24PKBbT1Q

Een groot nadeel van Google reviews is dat alleen mensen met een Google account een review kunnen achterlaten. Als een groot deel van jouw klanten geen Google account heeft, kun je overwegen om een andere review website als extra mogelijkheid toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan Trustpilot of Facebook.

Tip 5: Volg je aanvraag op

Ondanks dat mensen zeggen dat ze een review zullen achterlaten, zul je in de praktijk al snel merken dat een groot deel dit uiteindelijk niet doet. Mensen vergeten het, hebben er geen tijd voor of hebben er simpelweg geen zin in.

Probeer indien mogelijk een herinneringsbericht te sturen via mail of Whatsapp. Maak dit bericht zo persoonlijk mogelijk. Gebruik iemand zijn/haar naam en voeg eventueel een bedankt bericht toe met betrekking tot de aankoop.

Positieve reviews op Google

Google reviews hebben een grote invloed op het succes van jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je actief bezig bent met het verzamelen van positieve reviews en de bovenstaande tips benut. Weet wanneer je om een review moet vragen en maak het zo makkelijk mogelijk!

Voorkomen is beter dan genezen

Hoewel het goed is om te focussen op het verzamelen van positieve reviews, is het ook belangrijk om negatieve te voorkomen. Hoe je dat doet lees je hier.

Hulp nodig? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek!

Samenwerken met Ginger Marketing

Heb je een vraag of wil je een vrijblijvend gesprek inplannen? Neem dan contact op via het contactformulier of bel +316 1213 2376!